Scrum a lelke mindennek

2021. augusztus 02.

A Scrum egy olyan keretrendszer, amit a komplex, több összetevős problémák megoldására fejlesztettek ki. A logikus megközelítést alapszinten könnyű elsajátítani, profin működtetni viszont annál nehezebb. A termékfejlesztés hatékonysága jelentősen növelhető a Scrum segítségével, még egy igen összetett, gyorsan változó környezetben is.

A technológiai megoldások, eszközök és programok rohamos fejlődése az ügyfeleket arra sarkallta, hogy minél gyorsabban lépjenek piacra termékeikkel. A folyton megjelenő újításoknak köszönhetően a piaci verseny igen éles lett, a gyorsaság pedig kulcsfontosságú tényezővé vált. Az „nyer”, az szerzi meg a potenciális felhasználókat, aki előbb előrukkol fejlesztésével, egy új applikációval, online megoldással.

Ez a folyamatos időnyomás a korábbi fejlesztési megoldásokkal nem összeegyeztethető, így egy olyan keretrendszer megalkotása vált szükségessé, ami kellő rugalmasságot enged, de mégis hatékony és kevés kockázatot hordoz magában.

Mi az a scrum, milyen elméleten alapul?

A Scrum egy folyamat-keretrendszer, ami eszközöket és szemléletet kínál a kreatív és hatékony problémamegoldáshoz. Célja, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a lehető legrövidebb idő alatt adott termékből, szolgáltatásból.

Mit is jelent, hogy keretrendszer? Ez a meghatározás arra utal, hogy nem egy mindenki számára egységesen használható receptet kínál, hanem egy szemléletmódot, amit különféle technikai megoldásokkal és folyamatokkal épít fel. A fejlesztés folyamata ezáltal nyitott könyvvé válik, így a javítások, finomhangolások is sokkal egyszerűbben mennek.

Az elméleti háttere az empirizmusban keresendő. A transzparencia, az ellenőrzés és a korrigálás teszi lehetővé, hogy a fejlesztési folyamat és a termék a lehető legkevesebb kockázattal és a legoptimalizáltabb formában szülessen meg. Ezeket az alapelveket a Scrum is átveszi.

  • A transzparencia abban az értelemben érvényesül, hogy a tevékenységeknek láthatónak kell lenniük, ugyanúgy fogalmi szinten is közös nevezőre kell jutni. Nagyon lényeges annak meghatározása, hogy mit nevezünk késznek a projekt kontextusában.
  • A kontroll alapelv lényege, hogy az ellenőrzés kellő rendszerességgel megtörténjen a hibák és hiányosságok kiszűrése érdekében, ez azonban ne menjen a produktivitás rovására.
  • A korrigálás akkor szükséges, ha az elvárttól eltérés mutatkozik, ami a terméket negatívan befolyásolja. Ezek felderítését szolgálják az úgynevezett események: a Sprint Tervezés, a Napi Scrum, a Sprint Áttekintés és a Sprint Visszatekintés.

A Scrum az agilis szoftverfejlesztés égisze alá tartozik. Sokan tévesen azt gondolják, hogy egymás szinonimái, fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy az agilis fejlesztés a tágabb fogalom, egy gondolkodásmód, amin belül létezik a Scrum, mint agilis keretrendszer.

Nevét egyébként a rögbiből örökölte, mivel a fejlesztési folyamat ugyanolyan csapatjátékot követel meg, a tagok folyamatos együttműködése nélkül egyetlen meccset sem lehetne megnyerni. Azon az elven alapul, hogy a csapat teljesítménye együtt nagyobb, mintha csak összeadnánk az egyéni teljesítményeket.

A Scrum alappillérei a csapat, az események, az artifacts-ek és ezek összehangolásának szabályai, melyek a három tényezőt rendszerbe foglalják. A következőkben ezeket vizsgáljuk meg részletesebben!

Milyen szerepkörök vannak?

Egy Scrum csapat terméktulajdonosból (Product Owner), fejlesztőkből és Scrum Mesterből (Scrum Master) áll össze. A csapatok önállók abban az értelemben, hogy nem külső utasításra cselekszenek, hanem maguk határozzák meg, hogy mi a munka elvégzésének a legjobb módja. A fejlesztés során lépésről lépésre haladnak, melyről a megrendelő felé rendszeresen referálnak, így biztosítják a visszajelzések lehetőségét.

A Terméktulajdonos azért felelős, hogy a készülő termék a lehető legjobb legyen, a fejlesztők pedig a legtöbbet hozzák ki magukból. Ő felelős a Product Backlog (Termék Teendőlista) kezeléséért is, ami többek között magába foglalja a Backlog tételeinek leírását, sorba rendezését, áttekinthetőségét, érthetőségét. Ő jellemzően egy olyan személy, aki tud hatást gyakorolni a csapatra, döntéseit a Product Backloggal kapcsolatban nem kérdőjelezik meg.

A fejlesztők csapatként saját maguk szervezik meg feladataikat, a folyamatot. Feladatuk, hogy a megkapott Product Backlogból funkcionális Inkrementumokat állítsanak elő. Ehhez minden ismerettel rendelkeznek is. A fejlesztőcsapat nincs további csapatokra osztva, nincsenek a csapaton belül pozíciók, megnevezések sem. Jóllehet mindenki specializálódott valamire, van egy szakterülete, a munka és a felelősség azonban közös.

A Scrum Mester az a személy, aki őrszemként ügyel arra, hogy a Scrum irányelveit és alapelveit mindenki betartsa. Nemcsak befelé segíti a csapatot, de a csapat környezetét is támogatja a Scrum megértésében.

Milyen események vannak?

A Scrum eseményei strukturálják a fejlesztési folyamatot. Ezek mindegyike adott időkorláthoz kötött, ezen nem lehet változtatni, bele kell férni a megadott intervallumba. A Srcumban a legfontosabb esemény a Sprint, mely során megszületik egy kész és használható Inkrementum. Ha egy Sprint befejeződik, akkor kezdődhet el a következő.

A Napi Scrum egy napindító 15 perces megbeszélés, ahol a fejlesztők átbeszélik, hogy az elkövetkező 24 óra leforgása alatt ki mivel foglalkozik majd.

A Sprint Áttekintésre a Sprintek végén kerül sor. Ekkor összegyűjtik, mi készült el az adott Sprint alatt, és értékelik az Inkrementumot is. Célja, hogy bemutassák a megrendelőnek az elkészülteket és visszajelzést kapjanak.

A Sprint Visszatekintés során a csapat a saját teljesítményét elemzi, a tanulságokat pedig a következő Sprint tervezésénél figyelembe veszi. Ennek hossza a Sprinttől függően akár 3 óra is lehet.

Miért jó a Scrum és mi a hátránya?

A Scrum számos előnnyel bír, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre több cég teszi le a voksát mellette. Az egyik, ami miatt roppant népszerű lett, az az egyszerűség. Nincsenek több száz oldalas tankönyvek és bonyolult képletek, az egész esszenciájára kell ráérezni, a többi tudás pedig könnyedén felszedhető. Irányadóként a Scrum Guide, ami a keretrendszer használati útmutatója alig 20 oldalas, könnyen áttekinthető, befogadható. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Scrum elsajátítása egyszerű, egy bizonyos szintig, ahhoz azonban, hogy valaki igazán profi legyen, és csodákat tudjon művelni egy fejlesztő csapattal, ahhoz sokat kell tanulni és tapasztalni.

A Scrumot támogatók érve a költséghatékonyság is. A keretrendszer jellegéből adódóan a hiányosságokra, hibákra idejekorán fény derül, így azok könnyedén javíthatók. A korai korrigálással rengeteg pénz és idő spórolható meg.

Ez a típusú fejlesztési folyamat összehozza a fejlesztőket és az ügyfeleket. A köztük folyó konstans kommunikációra épül, ami lehetővé teszi a gyakori visszajelzést, ezzel is csökkentve annak kockázatát, hogy az ügyfél végül nem azt kapja, amire számított. A visszajelzések nemcsak a megrendelőtől érkeznek, hanem a felhasználóktól is, amik igen fontos inputok a fejlesztési irányok tekintetében.

Végül, de nem utolsósorban, a Scrum kedveltsége annak is betudható, hogy a csapatszellemet erősíti. A lapos hierarchiát képviselő keretrendszer lehetővé teszi, hogy mindenki annyi és olyan feladatot végezzen, amiben a legjobb, amiben a tudása legjavát képes adni. A folyamatos kommunikáció pedig segíti a gyors alkalmazkodást, egymás támogatását és a fejlődést.

Az előnyök mellett azonban a Scrum hátrányokkal is bír. Az egyik, amit már említettünk, hogy nehéz igazán jól csinálni. Ha valaki még tapasztalatlan, könnyen beleeshet abba a hibába, hogy irreális elvárásokat támaszt a csapat felé, ami rányomja majd a bélyegét mind a hatékonyságra, mind pedig az összetartásra. Szintén a tapasztalatlanságból adódhat, ha valaki túlzásokba esik, például a rugalmasság jegyében minden változásra reagálni akar, vagy éppen a hosszabb-rövidebb meetingek számát és tartalmát nem megfelelően határozza meg. Ezek mind kontraproduktívak lehetnek, és nemhogy hatékonyság-javulást, inkább csökkenést hozhatnak a működésbe.

Azokban a helyzetekben igazán jó választás a Scrum, ahol nagy ívű, jól belátható projektek vannak, amiket részekre bontással hatékonyan fel lehet dolgozni. Nem elhanyagolható kérdés a szervezeti struktúra sem, a szigorú hierarchiához erősen ragaszkodó szervezeteknek kizárólag alapos körültekintéssel és nagy tudatossággal érdemes alkalmazni ezt a fejlesztési keretrendszert.

A Scrum kifejezetten kreatív, motiváló légkört teremt, és megágyaz a hatékony fejlesztési folyamatnak. Hosszú távon a legtöbb esetben szép eredményeket lehet elérni, ehhez azonban elengedhetetlen a jó emberállomány, a kiváló Terméktulajdonos, a tehetséges fejlesztők és a profi Scrum Mester.

Problémafókuszú, egyedi fejlesztési megoldásokat keresel? A SynerinSoftnál megtaláljuk a számodra legmegfelelőbb megoldást! https://synerinsoft.com/

SynerinSoft

Készen állsz a fejlődésre?

Lépj kapcsolatba velünk, és megtaláljuk számodra a legjobb megoldást!
SYNERINSOFT
© SynerinSoft, minden jog fenntartva. Site by Meraki